W teatrze i galerii „Studio”

Wrzesień jest już tradycyjnie miesiącem „gotowości bojowej” wszystkich warszawskich teatrów. Rozpoczyna się bowiem nowy sezon. W repertuarze nadal znajdują się pozycje przygotowane jeszcze w minionych miesiącach, ale szykują się premiery, nowe inscenizacje. Co nam, widzom, przyniesie ten nowy sezon teatralny w stołecznych placówkach? – oto pytanie, na które odpowiadają u progu nowego sezonu szefowie warszawskich teatrów. W kolejnych numerach „Expressu” ujawnimy plany i zamierzenia repertuarowe. Rozpoczynamy od teatru i galerii „Studio”.

Już od trzech lat pracuje w Warszawie Teatr „Studio”. Wrósł w pejzaż stołeczny, krajowe życie teatralne, głośno o nim w Europie. Właśnie niedawno we Włoszech wielki sukces odniósł spektakl Dante, a w lipcu J. Szajna wyreżyserował — z wielkim aplauzem publiczności i krytyki — Gulgutierę w zachodnioberlińskim „Forum”.

Po wojażach pora na rozmowy o nowym sezonie warszawskim. O te informacje poprosiliśmy dyr. „Studio”, Józefa Szajnę.

Pierwszą pozycją (premiera w listopadzie) będą Błazny i demony według Michela de Ghelderode, spektakl łączący Szkołę błaznów i Escurial tego dramatopisarza. Reżyseruje Leszek Czarnota (rodem z Wrocławskiej Pantomimy), scenografia Andrzeja Szulca.

Kolejna propozycja to Dobrodziej złodziei K. Irzykowskiego i H. Mohorta, komedia społeczno-polityczna. Na liście tytułów znajdujemy też Lukrecję Borgię Wiktora Hugo, pozycję pt. Cervantes na motywach Don Kichota w realizacji J. Szajny. Teatr ma w planach właściwie 4 premiery w sezonie, niewykluczone, że w tym zestawie tytułów znajdzie się także Puszka Pandorry F. Wedekinda, autora przeżywającego dziś światowy renesans, Wokół Judasza interesujący pomysł napisania scenariusza osnutego właśnie wokół tej postaci. I wreszcie Szkarłatny proch O'Casy'eja.

„Jak wynika z tego wyliczenia” — mówi nam dyr. Szajna — „kontynuujemy poszukiwania repertuarowe, zgodnie z formułą teatru otwartego, jaka nam przyświeca. Nie chcemy ilustrować literatury, zatrzymujemy się raczej na pozycjach specjalnie pisanych i przysposabianych dla naszych potrzeb. Temat wszystkich niemal naszych propozycji jest zbliżony; wielkie konflikty społeczne, dramat namiętności ludzkich — oczywiście rozumianych pod kątem naszego czasu. Nie określam jeszcze ściśle zespołu realizatorów — rozmowy trwają. Chcę tylko powiedzieć, że zaprosimy do współpracy znanych reżyserów filmowych”.

„Studio” to nie tylko teatr, właściwie dwie sceny — bo w malarni, na poddaszu, grana będzie nadal Replika. To także integralna część tego przybytku sztuki — galeria. Teraz czynna jest tam ekspozycja prac pierwszych absolwentów Studium Scenograficznego ASP, które znalazło pomieszczenia przy teatrze i jest przez Szajnę prowadzone. W dalszych zapowiedziach prezentacja nagrodzonej srebrnym medalem w Monachium ekspozycja prac A. Majewskiego i J. Szajny. W kolejności przegląd malarstwa, rzeźby i grafiki z galerii krajowych „Desy” prezentacja prac warszawskich artystów w styczniu 75. Na początek roku przygotowana także będzie wystawa prac 30 młodych plastyków — osobowości XXX-lecia. Ekspozycja gigant zajmie galerię, hall i klatkę schodową.

„Studio” ma nie tylko galerię — ma także pokaźne unikalne zbiory współczesnego malarstwa i grafiki. I tu — po powołaniu komisarza zbiorów i Rady Artystycznej, zaprogramuje się pewne cykle prezentacji tych zbiorów — w Warszawie, kraju i za granicą.

— „Chcemy by nasz teatr służył warszawiakom przez cały dzień, nie tylko wieczorami. Stąd galeria, stąd spotkania. A w poniedziałek — pokazy m.in. najciekawszych reprezentatywnych t twórczych scen amatorskiego ruchu teatralnego”.

W planach „Studio” znajdują się także kolejne wojaże artystyczne — proponowana wizyta z Repliką w USA, tournée meksykańskie w 1975 r. Propozycjami teatru interesują się także głośny „Holland Festiwal” i festiwal w Zurychu.

I jeszcze jedna informacja — funkcję kierownika literackiego tej sceny objął Andrzej Wydrzyński.

INFORMACJE

AUTOR

Krystyna Gucewicz-Przybora

ŹRÓDŁO

„Express Wieczorny” 1974, nr 208, 3 września

DATA

3 września 1974

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

SKAN