Chcę poprowadzić teatr-studio

Prezydium Rady Narodowej m. Warszawy powołało na stanowisko dyrektora i kierownika artystycznego w Teatrze Klasycznym — Józefa Szajnę, znanego reżysera i scenografa. 

Natychmiast po otrzymaniu wiadomości o nominacji Józefa Szajny zatelefonowaliśmy do niego i oto co nam powiedział: 

— „Oczywiście ta propozycja sprawiła mi wielką radość, chociaż była dla mnie ogromnym zaskoczeniem. Przenoszę się do Warszawy i zajmę teatrem. Moją funkcję obejmuję 1 września”. 

— „Chcę poprowadzić Teatr-Studio, coś w rodzaju placówki modelowej. Nie zamierzam rywalizować z innymi scenami stołecznymi. Chodzi mi o wypracowanie modelu oddalonego od konwencji teatru literackiego i teatru słowa, czyli kontynuację tego co uprawiam od dłuższego czasu”. 

Józef Szajna reżyserował w Warszawie przedstawienie Faust, wykonując także do niego scenografię. Szajna jest propagatorem łączenia w jednym ręku „batuty” reżysera i scenografa. Oto co nam na ten temat powiedział: 

— „Coraz częściej słyszy się zdanie, że nie spełnia już roli wiodącej w dziedzinie kultury. Teatr, można powiedzieć, wyprzedał się telewizji, filmowi, radiu. Twarz aktora często więcej znana z audycji telewizyjnych, z filmu niż żywa, ze sceny. Głos aktora rozbrzmiewa w radiu. Po co chodzić więc do teatru? Teatr niestety, stracił wyłączność oglądania go na scenie. Trzeba ratować teatr żywy. 

Trzeba odrodzić teatr na nowych organizacyjnych i artystycznych zasadach właściwych tylko teatrowi, który gra w budynku teatralnym, aby ludziom tego żywego teatru nie mogła zastąpić wtórna audycja telewizyjna czy słuchowisko radiowe. Chodzi również o stworzenie teatru nowej figuracji, autonomicznego, pełnego nowej ekspresji, teatru kreacyjno-twórczego we wszystkich jego elementach, lecz nie tylko ilustratorskiego dla tekstu. 

Jednym ze sposobów wyjścia z kryzysu i inercji jest moim zdaniem skomasowanie w jednym ręku scenografii i reżyserii. Jako plastyk i reżyser widzę w teatrze możność odgrywania wielkich spektakli, w których każde wydarzenie dziejące się na scenie może stać się równocześnie wydarzeniem plastycznym”.

INFORMACJE

AUTOR

ŹRÓDŁO

„Express wieczorny” 1971, nr 174, 26 lipca

DATA

26 lipca 1971

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

SKAN